Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia
Title
Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia

Personal Author
Jimaain Safar

Publication Information
Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,

Physical Description
x, 126p. : ill. : 30cm.

General Note
Supervisor : Prof. Madya Dr. Kamal Basha Madarsha
 
Peminjaman dalam bentuk mikrofilem sahaja : MFL 8048 ra

Abstract
Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia. Kajian melibatkan 285 orang responden dari kampus Skudai dan Jalan Semarak. Satu set instrumen yang berupa borang soalselidik mengandungi 44 item telah dibina untuk mengukur persepsi pensyarah. Statistik deskriptif, Ujian -t dan Anova sehala digunakan dalam penganalisisan data. Kajian ini mendapati bahawa pensyarah bersetuju secara menyeluruh terhadap kenyataan-kenyataan yang berkaitan dengan persepsi penggunaan media pengajaran dalam setiap komponen keperluan, sumbangan, kesesuaian, pengetahuan, pendedahan, kekerapan dan kemahiran. Keputusan ujian-t menunjukkan hanya terdapat perbezaan yang signifikan antara responden yang mengikuti kursus atau seminar penggunaan media dengan yang tidak mengikuti. Diakhir kajian ini ia dapat mengenalpasti perlunya pendedahan yang berterusan terhadap media diberikan kepada pensyarah. Di samping itu, segala kelengkapan dan kemudahan perlu diberikan perhatian oleh pihak pentadbiran dan pengurusan universiti ke arah penggunaan media yang lebih berkesan.

Subject Term
Teaching -- Audio-visual aids
 
Audio-visual education -- Malaysia
 
Teaching -- Aids and devices

Added Author
Kamal Basha Madarsha,

Added Corporate Author
Fakulti Sains

Thesis (Sarjana Sains Teknologi serta Pendidikan) - Universiti Teknologi Malaysia, 1993


LibraryItem BarcodeCall NumberMaterial TypeItem Category 1
Perpustakaan Raja Zarith Sofiah30000002360604LB1043.2.M3 J55 1993 rafClosed Access ThesisUTM Master Thesis (Closed Access)