Faktor-faktor yang mempengaruhi pelanggan berurusniaga dengan Bank Islam Malaysia Berhad. Satu kajian di Bank Islam (M) BHD, cawangan Johor Bahru
Title
Faktor-faktor yang mempengaruhi pelanggan berurusniaga dengan Bank Islam Malaysia Berhad. Satu kajian di Bank Islam (M) BHD, cawangan Johor Bahru

Personal Author
Rashidah Bachik

Publication Information
Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia, 1994

General Note
Pinjaman dalam bentuk mikrofilem sahaja. MFL 8423 ra

Abstract
Sistem kewangan dan perbankan Islam adalah merupakan satu sistem yang masih baru diperkenalkan pada tahun 1983 dengan tertubuhnya Bank Islam Malaysia Berhad. Bank Islam kini mempunyai saingan yang hebat dengan institusi kewangan lain yang bersifat konvensional dalam menarik lebih ramai pelanggan menggunakan perkhidmatan yang ditawarkan. Justeru itu adalah penting untuk mengkaji faktor-faktor utama yang mempengaruhi pelanggan untuk berurusan dengan sesebuah bank. Kajian ini hanya tertumpu di Bank Islam (M) Bhd. cawangan Johor Bahru. Pengumpulan data utama dibuat melalui borang soal selidik dengan menggunakan kaedah Persampelan Rawak Pilihan. Data-data dianalisis dengan menggunakan kaedah Taburan Kekerapan, Peratusan dan Sisihan piawai. Hasil dari kajian ini didapati bahawa faktor-faktor utama yang mendorong pelanggan berurusniaga dengan Bank Islam ialah faktor ketiadaan kadar bunga.

Subject Term
Banks and banking -- Islamic countries -- Case studies
 
Loans (Islamic law) -- Malaysia
 
Banks and banking -- Customer services

Kertas Projek (Sarjana Muda Pengurusan (Teknologi)) -- Universiti Teknologi Malaysia, 1994


LibraryItem BarcodeCall NumberMaterial TypeItem Category 1
Perpustakaan Raja Zarith Sofiah30000002711244HG3300.6.A8 R33 1994 rafClosed Access ThesisUTM Project Paper (Closed Access)